lördag 16 mars 2013

Coola hästar

En hel månad har bara svept förbi. Tiden går så fruktansvärt fort. Skulle vara bra om det gick att bromsa lite för nu börjar årets bästa tid. Ja, jag t o m tycker att kylan är underbar. Det är helt perfekt underlag för ridning ute på skogsvägarna. Is med lite snö på. Hästarna går hur fint som helst på det underlaget.

Den här helgen har syrran övergett ridningen och rest bort. Annars så har vi varit flitiga och varit ute på helgerna. Den här och förra veckan har jag varit ute med både Brolle och Tjejen några vardagar. Underbart att hinna med det ibland.

Idag blev det alltså att rida två hästar. Jag var ute med Brolle på förmiddagen och red väl drygt en mil som det brukar bli. Han var jättefin att rida idag. Jobbig som vanligt i början innan jag får ihop honom, men sedan var han hur samarbetsvillig som helst. Ja, jag t o m galopperade i lugn takt utan att jag behövde slita i honom. Även i värsta galoppbacken där han typ alltid drar järnet. Gissa om jag blev förvånad. Jag öste beröm över honom.

På eftermiddagen blev det Tjejens tur. Hon fick en kortare tur. Hon jobbar ju så intensivt hela tiden så hon förbrukade nog minst lika många kalorier som Brolle gjorde på den långa turen. Henne jobbar vi ju fortfarande med att hon ska få en lugn och stabil trav. Stabil är den väl kanske, men hon hetsar så om man inte hela tiden gör förhållningar. Hon skötte sig rätt så bra. Jag lade in några samlade galopper också och det gillar hon skarpt.

Tjejen är cool. Vi stötte på en kille med en liten traktor. Killen stod med halva traktorn ute i vägen och höll på att lasta några stockar på en vagn. Traktorn gick på tomgång och det slamrade en del. Tjejen skrittade på och saktade inte ner när hon strök förbi traktorn. Det blev bara lite spännande när killen rörde sig. Vi gick förbi en gång till på vägen tillbaka och hon var lika cool då också. Helt underbar att ha två hästar som är så coola.

Imorgon får jag hit en kompis som ska rida Tjejen. Hon var här för några veckor sedan också och blev då helt såld på Tjejen. Den bästa häst hon ridit på hur länge som helst var vad hon sa. Hon rider en del på ridskola annars.

Nu är dagen över och jag ska ägna mig åt lite skönhetssömn. Godnatt.

Inga kommentarer: